Den här sidan använder cookies. Genom att fortsätta accepteras ditt samtycke. Learn more

136.5m FM

Finlandssvenskar uttalar euro ratt

opinion

Hur uttalar ni EURO? Så du uttalar det alltså E-URÅ? Jag säger nog EVRÅ. Ibland har toot sagt ÅJRÅ. Släng upp en poll ifall people kan lägga till det i efterhand! E-U-R-O, inte Å i slutet. Typ som "Eh, du då! Sen uttalar både finnarna och finlandssvenskarna lika så det om nåt borde väl säga att det är rätt?

Jag trodde att ni i Sverige inte kunde uttala sig alls. Skulle vara intressant att höra Bärs åsikt som tycks vara bra på språk. Jag tror att jag aldrig har hört någon uttala det som det första alternativet. I mina öron låter det smått retarded, och jag gillar inte det andra heller.

Visa ämnen Visa inlägg. Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra användarupplevelsen. Jag förstår Läs mer. Data Dator- och konsolspel Spel: Ryssland och det nära utlandet Politik:

Om språkspanaren

• Farmaceut och terapeut uttalas i finlandssvenskan (åtminstone i är det naturligt att vi...
  • Hur många euro? - Institutet för de inhemska språken
  • Uttal av "Euro" - Sidan 8 - Flashback Forum
  • Hur ska valutan euro uttalas?
  • Jag gissar på antingen nevrås eller neurås.
  • 4 dagar sedan Finlandssvenskar är rätt traditionella då det kommer...

655 votes

646 votes

Advice on first kiss? e) Den bör uttalas som ”eorå” som finlandssvenskarna gör. Eftersom euron är besläktad med Europa och inte med neurolog anser jag att. Som finlandssvensk uttalar jag europa som eUropa (men det är ju jag det). Helt rätt. Euro kommer från grekiska. Varför utalas det evro?..

• Terapeuter med utländska namn - Institutet för de inhemska språken
  • e) Den bör uttalas som ”eorå” som finlandssvenskarna gör. Eftersom euron är besläktad med Europa och inte med neurolog anser jag att.
  • En journalist ska inte bara ha näsa för nyheter utan också kunna plöja sig igenom och begripa svåra texter och dessutom undvika falska vänner, skriver språkvårdaren Minna Levälahti.
  • 1 stavelsen EUR och 2a ett starkt O. Sen uttalar både finnarna och finlandssvenskarna lika så det om nåt borde väl säga att det är rätt?:). Men som finlandssvensk förundras jag: det bor ca finskättade i Sverige, Jo men TV kan ju inte ens uttala Euro rätt utan säger evro.

Youtube Video

Snart har varannan manniska pa jorden en mobil Institutet för de inhemska språken gjorde en lista över de mest knepiga finlandssvenska efternamnen med tillhörande uttalsregler. Vm kan lyfta afrikafonderna Ingredienser att doppa i soppan och dippsaser Atta talibaner dodade vid usa offensiv 136 BARA RANKNINGSLISTOR OKAR INTE KVALITETEN Gbagbo oppnar for samtal Finlandssvenskar uttalar euro ratt Namnforskning finns det gott om — till och med när det gäller de namn vi ger våra husdjur. Wal mart sanker sin prognos Flydde i helikopter presidenten jagas

Gripsholmsskolan i Mariefred i Sverige siktar på att bara anställa lärare från Finland. Cindy Viinikka är en av dem och hon stortrivs på sitt nya jobb.

Cindy Viinikka hörde talas om Gripsholmsskolan redan under tiden hon studerade. När hennes pojkvän fick en studieplats i Stockholm bestämde hon sig för att söka jobb där, och den första augusti förra året inleddes den första arbetsdagen. Just nu är ungefär tre fjärdedelar av lärarna på skolan finlandssvenskar, så Cindy behöver inte känna sig ensam på något sätt. Det jobbar många österbottningar här och det är ett ungt kollegium, säger hon.

Cindy började jobba på Gripsholmsskolan direkt efter att hon blev färdig lärare från Peffan Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier vid Åbo Akademi och de många finlandssvenska lärarna gjorde det enkelt för henne att känna sig som hemma. Eftersom finländska skolresultat håller hög nivå och landet ligger på en topplista både över hur man utbildar lärare och elever, är tanken att ett mer finländskt skolsystem ska skapa en skola med goda förutsättningar.

Populära bloggartiklar:

1. Det finlandssvenska kulturtidskriftspriset på 3 euro tilldelas barntidningen Eos som utges av Nykterhetsförbundet Hälsa och Trafik r.

2. Böcker och tidskrifter utgivna av Institutet för de inhemska språken och språkspalter och artiklar skrivna av medarbetare vid institutet.

3. Sveriges Radio P3 genomförde nyligen en omröstning om uttalet av valutan euro - se också föregående inlägg.

4. Böcker och tidskrifter utgivna av Institutet för de inhemska språken och språkspalter och artiklar skrivna av medarbetare vid institutet.

MORE: 100 skal att veva fram ett grattis

MORE: Gahrton misstankt for rattfylleri efter olycka

MORE: Polischefs pojkvan korde hennes bil drograttfull

DU ÄR HÄR:

Doptes i minus 23

När vi sydde upp scenkostymer...

Capello jag raknar med zlatan mot milan

Vinner Juventus seriefinalen borta mot...

17 sekunder gav farjestad femte raka

VÄXJÖ. Färjestad vann mot Växjö...

Bakgrund manga turer efter nyfodds dod

popularmusicians.info http:// popularmusicians.info popularmusicians.info ga-vidare-turer-i-kroatien/...

Nyhetsflöde